Järnvägsspåret vid Danvikstull skulle användas för sjuktransporter i katastroffall

DANVIKSKLIPPAN / SALTSJÖQVARN | Längs med Danvikskanalen mittemot Danviksklippan, Danvikens Hospital och Saltsjöqvarn finns ett järnvägsspår från Södersjukhuset  till Stadsgården vid Fåfängan.

Tunnelmynning vid Danvikstull med Danviksbron och kranfot i Norra HammarbyhamnenSpåret börjar faktiskt vid Södersjukhusets underjordiska katastrofmedicinska centrum som tidigare hade tillgång till spåret via en ståldörr. Meningen var att i katastroffall kunna ta in ett stort antal sjuka. Ståldörren är igensvetsad nu.

Industrispåret byggdes 1939 när Södersjukhuset uppfördes och knöts ihop med ett äldre spår som anlades redan 1929 när Hammarbyleden kom till. Det fanns också planer på att inrätta ett krigssjukhus under SÖS.

Spåret har behållits och mynnar i en tunnel under Fåfängan som har avstängts.

Läs mer om järnvägsspåret på Wikipedia.

One response to “Järnvägsspåret vid Danvikstull skulle användas för sjuktransporter i katastroffall

  1. Jan Åman

    Det här spåret användes även för att ge Satsjöbanan förbindelse med andra
    järnvägar. Tidigare hade Saltsjöbanan godstrafik, då kördes godsvagnarna från Slussen vis Stadgården, tunneln under Fåfängan, Skanstull, Södersjukhuset till Södra station. Vid Skanstull fanns ett spår över kanalen
    till södra Hammarbyhamnen för godstrafik.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s